onsdag 27 februari 2013

Nya tider

Jippi, Viktor är numera helt blöjfri! Efter att ha vaknat torr 4-5 nätter i rad, kände jag att, varför inte prova utan på natten också?
Jag är så rädd att de ska bli för "bekväma" med blöjan. Anton hade nattblöja till dryga fyra år, eftersom jag väntade på att blöjan skulle vara torr på morgonen. Oftast hann han kissa innan han gick upp, det var bekvämt för honom helt enkelt! Tillslut tog jag bara bort den, så han och Isak slutade samtidigt! Det blev väl några blöta nätter där ett tag och det händer fortfarande nån olycka då och då...


Ut med det "gamla" och in med det nya...

Nu har jag efter mycket funderande kommit fram till att nästa bebis skall få prova tygblöjor, istället för vanliga engångsblöjor. Jag har varit lite sugen på att prova till alla barnen, men nu känner jag lite att det är nu eller aldrig, eftersom det är sista (?!) barnet.
Det är ju en vinning både för vår ekonomi och för miljön. Ett paket blöjor kostar ju runt hundralappen och hur länge räcker det? En vecka? En och en halv?
Nu har jag köpt blöjor av olika slag, inlägg och vikisar för ca 1000 kr och det kommer minst räcka hela första året, om inte längre! Eftersom jag har köpt det mesta begagnat så får man väl räkna med att byta ut vissa saker efter ett tag, men det blir ändå inte så dyrt i det långa loppet. Dessutom kan man sälja det vidare sedan.
Ett annat plus är att det är lättare att få barnen blöjfria med tygblöjor, eftersom det känns mer när man kissar.
Det är verkligen en riktigt djungel innan man har satt sig in i det lite. Nu har jag läst en del på nätet och även köpt en del saker. Jag har inte fått hem så mycket ännu, så jag har inte kunnat öva mig på att vika än :-)
Jag tror att bara man får in tekniken och kunskapen, så skall det inte behöva bli jobbigare än med vanliga blöjor. Visst, det blir mer tvätt, men jag tvättar ändå varje dag, så det är ju bara att slänga med i en lämplig maskin, men behöver inte tvätta varje dag heller, utan varannan, var tredje borde räcka.
Jag ser verkligen framemot det lilla pyret nu! Skall bli så roligt och spännande!!

/Sara


Inga kommentarer: