onsdag 26 januari 2011

Det har varit lite tal om D-vitamin nu det senaste i tidningarna.Jag har då börjat funderat lite på varför standardmjölken inte är berikad med D-vitamin. Vi har just standardmjölk hemma, eftersom jag anser att mina barn behöver det. Jag är inte hysteriskt rädd för allt som är fett, utan tror att man faktiskt behöver det också!

Jag började mina efterforskningar hos Livsmedelsverket.
Min fråga: "Varför är inte standardmjölken berikad? Behöver barnen extra D-vitamin, eller får de i sig det från något annat håll?"
Svaret: "Ja, till en början ersattes det borttagna vitaminerna i den magrare mjölken med extra vitaminer i form av berikning.
Sen ökade man på dosen eftersom det man ville öka vitamin D intaget i befolkningen.
Om barnen äter fet fisk får de mycket vitamin D, men även andra animala livsmedel ger mycket vitamin D.
I en kostundersökning vi gjorde på barn år 2003 fann vi att nästan 30 % av vitamin D intaget kom från mejeriprodukter. Alltså får dina barn (högt räknat) ca en tredjedel lägre än genomsnittet.
Du kan ju välja att ge barnen mellanmjölk och sedan ge dem en tesked extra rapsolja i maten du lagar. Det handlar om kvaliteten på fettet, mindre mättat fett (som i standardmjölk) och mer av fleromättat fett (som i rapsolja)."
Detta är Arlas svar på liknande fråga: "A och D vitaminerna finns naturligt med fettet i mjölkråvaran. När vi tar bort fett från mjölken och gör Mellan-, Lätt- och Minimjölk försvinner en del av de fettlösliga vitaminerna.
I mjölk 3% varierar nivån av vitamin D under året. Vi berikar med den mängd som mjölk har då nivån är som högst.
Väljer du Mellan- Lätt eller Minimjölk få du ett konstant intag av vitamin D, väljer du Mjölk 3% så varierar mängden.
Vill du vara på säkra sidan kan vi tipsa om Ekologiska Gammaldags Mjölk med en naturlig fetthalt som varierar mellan 3,8% - 4,5% och innehåller mer D-vitamin än Mjölk 3%."

Hos Arla frågade jag bara om varför den inte var berikad. Lite olika svar, med andra ord...
Nu har jag i alla fall lärt mig att mjölken innehåller D-vitamin och känner mig lugn med det!
Jag tror nog att barnen , och vi, får i oss våra vitaminer. Läste tex på Bregott att det är berikat med 150% av RDI.

Inga kommentarer: